Example of the article composition

UDC 37.014.623

  1. Theory and practice of education

PREREQUISITES OF USE OF INTERNET RESOURCES AS MEANS OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF STUDENTS

Lappo V.V., Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,

Senior Lecturer at the Department of Pedagogy and Psychology,

Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

Lappo V.V. PREREQUISITES OF USE OF INTERNET RESOURCES AS MEANS OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF STUDENTS
The article touches upon the problem of finding new means of spiritual and moral education of high school students. It it is proved that online resources can be involved in the educational process, not only as an educational software, but also as means of spiritual and moral education. Educational online resources include electronic libraries, virtual museums, online version of educational TV channels, social networks, websites of educational institutions... (200 words).
Key words: spiritual and moral education, spiritual development of an individual, means of education, teaching qualification, Internet resources, educational content of website.

У статті порушено проблему пошуку нових засобів духовно-морального виховання студентів вищої школи. Здійснено спробу довести, що Інтернет-ресурси можуть залучатись в освітній процес не лише в якості  навчального забезпечення, але й як засоби духовно-морального виховання. З-поміж Інтернет-ресурсів, що мають значний виховний вплив, виокремлено електронні бібліотеки, віртуальні музеї, Інтернет-версії освітніх телеканалів, соціальні мережі, сайти навчальних закладів.
Ключові слова: духовно-моральне виховання, духовний розвиток особистості, засоби виховання, педагогічний ценз,  Інтернет-ресурси, виховний зміст сайту.

В статье затронута проблема поиска новых средств духовно-нравственного воспитания студентов высшей школы. Сделана попытка доказать, что Интернет-ресурсы могут привлекаться в образовательный процесс не только в качестве учебного обеспечения, но и как средства духовно-нравственного воспитания. Среди Интернет-ресурсов, имеющих значительное воспитательное воздействие, выделены электронные библиотеки, виртуальные музеи, Интернет-версии образовательных телеканалов, социальные сети, сайты учебных заведений.
Ключевые слова: духовно-нравственное воспитание, духовное развитие личности, средства воспитания, педагогический ценз, Интернет-ресурсы, воспитательное содержание сайта.

Problem statement. The formation of Ukrainian statehood, integration into the European community, the creation and implementation of a national idea, the construction of civil society implies focusing on the priorities of spirituality and morality.

Analysis of recent researches and publications. The concept of spirituality is reflected in the scientific positions of philosophers who consider spirituality as a sphere of comprehension of reality (V. Baranivsky, L. Sokhan, L. Oleksyuk,
V. Suhatovsky, V. Sherdakov); psychologists who analyze the psychological origins of spiritual values (I. Bech, O. Zelichenko, G. Kostiuk); teachers who study the essence of the spiritual development of an individual, the pedagogical conditions of spiritual and moral education of students – O. Brezhnev,
O. Marusenko, L. Moskalova, N. Pysmenna, H. Shevchenko T. Shkliarova.

Problems statement (article’s goals). The purpose of the paper is to determine the pedagogical potential of Internet resources and the conditions for their use as means of spiritual and moral education of students of higher educational institutions.

Presentation of the main material of the research.

Conclusions. We can draw the following conclusions ...

REFERENCES:

  1. Августин Аврелій. Сповідь / пер. з латини Ю. Мушака. Львів: Свічадо, 2008. 355 с.
  2. Марусенко О., Письменна Н., Брежнева О., Шклярова Т. Виявлення духовно-моральних орієнтирів та ціннісних пріоритетів сучасного студентства. Вісник Львівського університету. 2006. Вип. 21. Ч. 1. С. 250–258.
  3. Галузинський В., Євтух М. Педагогіка: теорія та історія: навчальний посібник. К.: Вища школа, 2005. 237 с